Det lille pusterommet

Om Det lille pusterommet Hjem Logg inn Blogg Les mer om onlinekurset "Skap en stressfri hverdag" her! Login

Er det vanskelig å slappe av?

Er det vanskelig å slappe av?

 

Har du noen gang fått rådet om å gå hjem og slappe av litt så kanskje det blir bedre? Kanskje har legen din sagt det, kollegaer, sjefen, venner eller andre som bryr seg om deg? Bedt deg om å gå hjem å hvile deg litt også komme tilbake ladet opp, klar og "fit for fight" igjen.

 

Kanskje har du kjent på at det er lettere sagt enn gjort.

 

At det å bare slappe av og hente seg inn, roe seg ned og kanskje sove litt ikke alltid er like enkelt. Visste du at det er et helt vanlig symptom på at du er stressa? At du lever med et høyt stressnivå og kanskje har gjort det over lang tid? Så det å finne ro, det å slappe av og det å faktisk hente seg inn igjen blir vanskelig.

 

Du kan være så sliten at du ikke klarer å slappe av. 

 

Dette kan kanskje være litt vanskelig å forstå, for det eneste du vil er jo å faktisk hvile deg litt, hente ny energi og være klar igjen. Men kanskje det er noe annet du trenger? Jeg sier ikke at du ikke skal hvile, for det mener jeg virkelig ikke, men kanskje kroppen din må lære seg å hvile på nytt?

 

For det som skjer hvis du lever med stress over tid, det er at kroppen din kommer litt i ubalanse, nervesystemet ditt er i en alarmberedskap som gjør at kroppen din tror at den ikke kan hvile. At det rett og slett ikke er trygt for deg å hvile. Da må kroppen din lære seg å slappe av og finne trygghet og hvile igjen.

 

Det er ikke bare gjort ved å gå hjem og legge seg på sofaen. Det hjelper ikke alltid da og se på en serie eller gjøre noe annet som du vanligvis forbinder med det å slappe av. Noen ganger så må du lære kroppen å finne tilbake til hvordan den hviler og hvordan den kjenner på trygghet og ro igjen. 

 

Da jeg var sykemeldt så fikk jeg beskjed om å gå hjem og hvile, slappe av, ikke gjøre så mye. Selv erfarte jeg at det ikke fungerte fordi når jeg prøvde å slappe av så ble egentlig tankekjøret og stressnivået enda høyere. Jeg ble minnet på alt jeg burde gjort, alt jeg kunne gjøre, og nå var jeg jo sykemeldt, så jeg hadde muligheten til å holde på med noe hele dagen. Jeg hadde muligheten til å ligge ekstra i forkant i forhold til når barna kom hjem fra barnehagen. Jeg kunne gjøre masse husarbeid, jeg kjente på at jeg kanskje burde trene, jeg burde gjøre en hel masse ting som jeg ikke hadde klart å prioritere fordi jeg var så sliten.

 

Problemet var bare at det hjalp ingenting.

 

Det gjorde ikke at jeg hentet meg inn igjen eller at jeg ble friskere, snarere tvert imot! Noe av det jeg forsøkte på gjorde meg faktisk bare dårligere. Så jeg, og mange med meg, måtte lære meg å hente meg inn igjen, hvordan jeg kunne hviler og hvordan jeg slappet av. 

 

En enkel måte å starte på er å sette av tid hver dag til å gjøre ingenting, og det er vanskelig. Det er vanskelig hvis du har et indre tankekjør som går hele tiden, det er vanskelig hvis du har dårlig samvittighet hele tiden, det er vanskelig hvis du hele tiden tenker på hva du har gjort eller hva du skal gjøre. Men det går an å lære seg.

 

Et nyttig og tilgjengelig, enkelt verktøy er meditasjon. Kanskje kan du tenke at meditasjon det høres litt rart ut eller litt uvant. Kanskje du ser for deg en som sitter i lotusstilling i mange timer eller at du tenker på asiatiske munker.

 

Sannheten er at meditasjon er en veldig god måte å lære seg å hvile på. Ikke bare hviler kroppen din og du får avspent deg veldig godt, men du får også øvd deg opp til å roe ned tankene dine. Mange tenker at det å meditere handler om å ikke tenke eller å slutte å tenke. Sannheten er at det klarer vi ikke og det skal heller ikke være målet. Målet skal være at du kan forholde deg til tankene dine på en annen måte sånn at de ikke tar overhånd og gjør deg stressa og sliten. Sånn at du faktisk kan møte tankene dine på en måte som gjør at du har en viss kontroll over når du slipper de løs eller når du fokuserer på de og hvilke tanker du velger å fokusere på. 

 

Gevinster ved meditasjon er både umiddelbart at du vil kjenne deg uthvilt, at du vil kjenne at du kobler av og kan slappe av skikkelig, men også vil det hjelpe deg å sove bedre, du kan få mer energi, bedre humør og rett og slett kjenne at du er mer glad. Meditasjon har masse helsegevinster og det er et tilgjengelig og enkelt verktøy som vil kunne hjelpe deg til å komme i gang med å finne ro. 

 

Hvis du kjenner deg igjen i dette og kjenner at “jeg trenger hjelp til å klare å slappe av”, så vil jeg anbefale deg å teste ut meditasjon. Under finner du en link hvor du kan laste ned en fem minutters gratis guidet meditasjon som jeg har laget. Så kan du teste det ut og kjenne litt etter hva du syns.
 
 
Sett av fem minutter, helst hver dag, over en periode slik at du venner deg til meditasjon hvis dette er nytt for deg. Kroppen din må, som med så mye annet, lære seg å gjøre dette og øve seg opp til det. Så det kan ta litt tid å venne seg til det, men tro meg, du får så mye igjen for det og kanskje du blir, sånn som jeg har blitt, avhengig av det! Jeg vil gjerne at du tar kontakt med meg hvis du har lyst å gi meg tilbakemelding på hva du syns om meditasjonen, det er bare å send meg en e-post. Jeg vil veldig gjerne høre! Så håper jeg at dette kan hjelpe deg til å finne mer ro, slappe av, hvile og hente deg inn igjen.
 
Link til fem minutters guidet meditasjon: 

Ønsker du å motta videoer med mine tre beste tips for å redusere stress?

 

Ta quizen "Er du stressa?" Du får resultatet umiddelbart og de tre påfølgende dagene vil du motta videoer med mine beste tips til hvordan du enkelt kan redusere stress. Det er så klart helt gratis!

Ta quizen her!
Close

50% Complete

Å steg

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod midlertidig incididunt ut labore og dolore magna aliqua.